Również dzisiaj szefowie państw i rządów zatwierdzili strategię UE dla regionu Dunaju, przyjętą przez Komisję w grudniu zeszłego roku. Z tych nowych form współpracy korzysta około 15 państw członkowskich. Zasadnicze znaczenie dla powodzenia obu strategii ma zaangażowanie polityczne zainteresowanych stron na wszystkich poziomach.
Są już efekty
Komisarz Hahn powiedział: „Cieszę się, że w regionie Morza Bałtyckiego możemy już zauważyć, iż podejście makroregionalne przynosi korzyści. Pierwsze sprawozdanie okresowe pokazuje, że partnerzy w tym regionie wykorzystują już nowe możliwości współpracy – dla dobra jego mieszkańców"
Dodał też: „Cieszę się, że oficjalnie rozpoczęto strategię UE dla regionu Dunaju. Wielu partnerów już obecnie ciężko pracuje przygotowując realizację tej strategii. Teraz mogą się oni naprawdę zabrać do zamiany planów w działania".
Obie strategie opierają się na podejściu makroregionalnym, w ramach którego państwa mogą współpracować w zakresie wyznaczania celów, dostosowywania funduszy oraz stawianie czoła wspólnym wyzwaniom, takim jak zanieczyszczenie morza lub rzek, potrzeba lepszych połączeń transportowych lub zwiększenie bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię.
Strategia UE dla regionu Morza Bałtyckiego
Od rozpoczęcia strategii w 2009 r. 8 państw członkowskich zaangażowanych w strategię UE dla regionu Morza Bałtyckiego oraz ich partnerzy spoza UE opracowali nowe sposoby ściślejszej współpracy, aby zająć się takimi kwestiami, jak jakość wody w Morzu Bałtyckim, potrzeba promowania innowacji w regionie oraz wieloma innymi problemami. W nowym sprawozdaniu okresowym przygotowuje się przegląd strategii przewidziany podczas polskiej prezydencji. Jest on wynikiem szerokich konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i zawiera ocenę bieżącego stanu realizacji.
W sprawozdaniu podkreśla się postępy takie jak:
- projekt „Umowa Bałtycka", który obejmuje rolników w całym regionie i którego celem jest ograniczenie wypłukiwania składników odżywczych i związanej z nim eutrofizacji
- projekt „Perspektywy transportu bałtyckiego" (Baltic Transport Outlook), który zapewnia wsparcie w zakresie ustrukturyzowanego planowania infrastruktury transportu w regionie w oparciu o dokładne analizy przepływu towarów i pasażerów
- włączenie trzech państw bałtyckich do europejskiego rynku energii. Dokonuje się go poprzez plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich oparty na makroregionalnych priorytetach energetycznych określonych w strategii
- forum Baltfish ma na celu opracowanie nowego, bardziej regionalnego podejścia do zarządzania rybołówstwem.
Ze sprawozdania wynika, że strategia ułatwia realizację nowych projektów i nadaje impuls projektom istniejącym. Ale strategia nie skupia się wyłącznie na projektach; jej zintegrowane podejście zachęca do bardziej skutecznej polityki i dostosowania finansowania oraz zasobów, co prowadzi do sprawniejszego osiągnięcia ogólnych celów UE w ramach strategii Europa 2020.
Zalecenia sprawozdania obejmują:
regularne omawianie strategii przez ministrów podczas posiedzeń Rady wyznaczanie celów, aby określić priorytety strategii maksymalizację wysiłków, aby dostosować fundusze strukturalne i inne źródła finansowania do celów strategii
Źródło: europa.eu (czerwiec 2011)