Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw, głównie: jabłek, gruszek, brzoskwiń i nektaryn, sałaty oraz śliwek, wiśni, czereśni, malin, borówek, kapusty, cebuli, marchwi i buraków, na zgodność z wymaganiami określonymi w normach handlowych Unii Europejskiej (szczegółowych normach handlowych i ogólnej normie handlowej) oraz pozostałymi przepisami dotyczącymi jakości tych produktów, w tym wymaganiami dotyczącymi dokumentacji towarzyszącej.
Przedmiotowa kontrola była drugą kontrolą w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw zrealizowaną w roku 2011.
Kontrola skoncentrowana była przede wszystkim na małych, dużych i średnich sklepach detalicznych oraz giełdach i targowiskach. W toku kontroli zwracano szczególną uwagę nie tylko na podstawowe wymagania jakościowe oferowanych do sprzedaży produktów lecz także na ich oznakowanie. Inspektorzy sprawdzali ponadto czy handlowcy posiadają dokumenty towarzyszące partiom i czy informacje zawarte w dokumentacji zgadzają się z informacjami na opakowaniu produktu oraz podawanymi konsumentowi finalnemu na tabliczkach przy produkcie.
Szczególny nacisk kładziono na sprawdzenie informacji o kraju pochodzenia danej partii świeżych owoców lub warzyw, a także czy detalista umieścił pozostałe wymagane informacje, np. informację o nazwie odmiany w przypadku jabłek i gruszek, bądź klasę jakości w przypadku owoców i warzyw objętych normami szczegółowymi.
W toku przeprowadzonej kontroli ujawniono liczne nieprawidłowości, które dotyczyły przede wszystkim znakowania świeżych owoców i warzyw. Niezgodnie z wymaganiami określonymi w normach handlowych oznakowano, aż 29% objętych kontrolą partii (10% masy partii). Partie kwestionowano najczęściej ze względu na brak informacji o kraju pochodzenia oraz brak informacji o klasie jakości produktu - w przypadku produktów objętych normami szczegółowymi. Partie kwestionowano także ze względu na całkowity brak znakowania.
Pozostałych wyróżników jakości handlowej nie spełniało 4% skontrolowanych partii (1% masy partii). Kwestionowano głównie niespełnienie wymagań minimalnych, wymagań deklarowanej klasy jakości oraz prezentacji. Stwierdzony procent nieprawidłowości był taki sam jak w przypadku kontroli prowadzonej w I kwartale 2011roku (4% liczby partii i 3% masy partii). Należy podkreślić, iż obydwie kontrole prowadzone były w końcowych etapach łańcucha dystrybucji, gdzie świeże owoce i warzywa oferowane były do bezpośredniej sprzedaży konsumentowi.
Nieprawidłowości w zakresie dokumentacji towarzyszącej stwierdzono w 32% kontrolowanych podmiotów, co wskazuje na poprawę sytuacji względem I kwartału 2011 roku, gdy ponad połowa (tj. 54%) kontrolowanych podmiotów dysponowała dokumentami,
w których nie umieszczono podstawowych wymaganych prawem informacji, tj. kraju pochodzenia oraz w stosownych przypadkach, klasy, odmiany, lub typu handlowego, zgodnie z wymaganiami odpowiedniej normy handlowej.
Źródło: ijhar-s.gov.pl Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (styczeń 2012)