wtorek, 25 styczeń 2011 09:07

Jesteśmy relatywnym zwycięzcą kryzysu

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej dopiero zaczyna swoją działalność, a już przedsiębiorcy czerpią z niego korzyści. Pod koniec grudnia 2010 r., na uroczystej gali w hotelu Jan III Sobieski w Warszawie podsumowano dobiegające końca 12 miesięcy oraz rozmawiano o planach rozwoju Polski Wschodniej.

 

Twórcy Programu postawili przed sobą cele, które miały zaprezentować nowy, zachęcający do inwestycji, wizerunek całego Makroregionu, oraz miały umożliwić przedsiębiorcom nawiązywanie kontaktów zagranicznych. Zdaniem uczestników gali zadania te udało się wykonać i to pomimo niekorzystnego klimatu ekonomicznego jaki zapanował na świecie. Jak zaznaczył Sławomir Majman, Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, rok 2010 był szczególnym i wyjątkowo trudnym okresem dla gospodarki światowej. - Był to rok w którym paradoksalnie Polska wypiękniała. Okazaliśmy się relatywnym zwycięzcą kryzysu. Dostrzegamy, że dziesiątki firm zagranicznych, które nigdy nie były zainteresowane Polską nagle, w wyniku tego, że nam się coś udało w epoce kryzysu, zaczęło z coraz większym zainteresowaniem patrzeć na nas, na możliwości lokowania biznesu w Polsce i współpracy gospodarczej - powiedział Prezes Majman.

 

Dzięki współpracy z PAIiIZ wiele firm z Polski Wschodniej czerpie konkretne korzyści biznesowe. Tak stało się chociażby w przypadku Przetwórni Owoców i Warzyw Roberta Kowalkowskiego. Firma od dłuższego czasu przeżywała intensywny rozwój. - Doszliśmy do takiego momentu, w którym rynek polski stał się dla nas za mały. Podjęliśmy decyzję, że będziemy rozwijać się poza granice naszego kraju - podkreślał Robert Kowalkowski, Prezes firmy. Konsekwencją poprawy sytuacji spółki i zarazem jej rozwoju stał się fakt nawiązania współpracy z PAIiIZ-em. Dzięki Agencji przedstawiciele z firmy Przetwórni Owoców i Warzyw wzięli udział w trzech zagranicznych misjach gospodarczych oraz EXPO w Szanghaju. - Spotkaliśmy tam osoby, bardzo żywo zainteresowane współpracą z Europą - mówił Prezes Kowalkowski i dodał: - Walczymy o to, żeby zacząć coś sprzedawać do Chin. To bardzo trudny rynek. Kontrakty negocjuje się tam bardzo długo.

 

Dzięki Programowi Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej bardzo ciekawe kontakty udało się nawiązać także innym przedsiębiorcom reprezentującym Makroregion. - Prowadzimy negocjacje z firmą działającą na pięciu kontynentach, która jest notowana na BSE i NASDAQ - powiedział Piotr Fałek, Prezes CSF Polska. Nazwa zagranicznego partnera musi pozostać tajemnicą do zakończenia negocjacji. Być może uda się je sfinalizować w pierwszej połowie 2011 roku. Prezes Fałek zaznaczył, że nawiązanie współpracy było możliwe dzięki PAIiIZ. Fakt, że CSF Polska brała udział w misji zorganizowanej przez Agencję, zwiększył od razu wiarygodność grupy kapitałowej w oczach zagranicznego wspólnika. - On nas nie musiał sprawdzać, byliśmy dla niego wiarygodni - zaznaczył Prezes Fałek.

 

Przedstawiciele PAIiIZ liczą, że z miesiąca na miesiąc liczba firm z Polski Wschodniej pozyskujących zagranicznych partnerów, będzie stale rosnąć.- To jest dopiero początek. Mam nadzieję, że następne lata będą jeszcze bardziej owocne dla państwa - przyznała Bożena Czaja, Członek Zarządu PAIiIZ. - Aby w całej Europie i wszędzie tam gdzie będziemy działali coraz częściej pamiętano jedno: Polska Wschodnia znaczy biznes - zakończył galę Prezes Majman.

 

Źródło: polska.trade.gov.pl

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.