wtorek, 25 styczeń 2011 14:57

Projekt „5 porcji warzyw, owoców lub soku” zwiększył spożycie owoców

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Dwuletni program, finansowany ze środków KE i budżetu Państwa (w ramach mechanizmu WPR) oraz środków członków Stowarzyszenia KUPS (głównie Tymbark oraz Coca-Cola i Tetra Pak), realizowany na terytorium Polski pochłonął budżet 2mln euro netto, ale się opłacił.

 

W październiku 2010 r. KUPS zakończył kampanię „5 porcji warzyw, owoców lub soku” wspierającą zarówno polskich konsumentów, jak i producentów oraz przetwórców owoców i warzyw. Pomysł programu bazował na rekomendacjach ekspertów i dietetyków głoszących, że każdy z nas powinien spożywać 5 owocowych lub warzywnych porcji dziennie. Dietetycy i lekarze ostrzegają, że nasza dieta nie jest wystarczająco bogata w witaminy pochodzące z owoców, warzyw i ich przetworów. Ponadto, wiedza Polaków na temat zdrowego odżywiania się nadal ma pewne braki dotyczące nie tylko właściwości owoców oraz warzyw, ale także ich właściwego porcjowania oraz spożywania. Jak sama nazwa programu wskazuje, optymalna ilość naturalnych witamin dla organizmu to pięć porcji na dzień, gdzie porcja to jeden średniej wielkości owoc, czy warzywo (bądź kilka mniejszych) lub szklanka soku. Celem kampanii było przede wszystkim zwiększenie ilości spożywanych owoców i warzyw oraz wypijanych soków. Ale także wpojenie zdrowych nawyków – przede wszystkim najmłodszym.

 

Program „5 porcji warzyw, owoców lub soku” polegał na szeregu działań edukacyjnych oraz informacyjnych przeprowadzonych na szeroką skalę w całym kraju przez okres dwóch lat. Kampania reklamowa w mediach (telewizji, prasie i Internecie), a przede wszystkim działania informacyjne i edukacyjne, jak konferencja prasowa, porady i wypowiedzi ekspertów, fachowe artykuły, imprezy oraz konkursy dla konsumentów miały na celu dotarcie do jak największej liczby osób i wywarcie na nią pozytywnego wpływu. Najważniejszym odbiorcą były jednak matki, które mają ogromny wpływ na dietę swoich rodzin. To do nich adresowana była większość przekazów, aby uświadomić im rolę, jaką mogą odegrać dla zdrowia nie tylko własnego, lecz również swoich bliskich. Bardzo ważne bowiem jest, aby rodzice chcieli i potrafili wypracować u najmłodszych nawyk sięgania po zdrowe, niskokaloryczne przekąski i wybierania diety wzbogaconej o warzywa, owoce oraz soki.

 

Projekt cieszył się dużą popularnością i przyniósł bardzo zadowalające, wymierne efekty. Na uruchomionej w lutym 2009r. stronie internetowej programu (www.5.porcji.pl) zanotowano 205 110 odwiedzin, a bezwzględna liczna niepowtarzalnych użytkowników wyniosła 174 397 osób. Średnio daje to 310 odwiedzin i 274 niepowtarzalnych użytkowników dziennie.

 

W efekcie działań PR, kampania wygenerowała 1353 publikacje, w tym 192 w prasie, 555 w Internecie, 39 w radiu oraz 12 w telewizji. Bardzo dobry oddźwięk miał także konkurs szkolny organizowany w ramach działań BTL. Wzięło w nim udział ponad 750 szkół. Nadesłano ponad 26 000 prac z całej Polski. Patronatem honorowym konkurs objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej. Przedstawiciele systemu edukacji w Polsce widzą zatem wagę nauczania o zdrowym żywieniu i chętnie biorą udział w akcjach, które im w tym pomagają. Również sami uczniowie bardzo się angażują, czerpiąc z takich akcji radość i pożytek.

 

Badania przeprowadzone trzykrotnie przez IQS & QUANT Group na ogólnopolskiej próbie 300 kobiet, reprezentantek grupy celowej programu, w wieku 25 – 49 lat posiadających dzieci w wieku 3 - 13 lat, jako efekt realizacji kampanii wskazują na wzrost świadomości Polek w kwestii zaleceń spożywania warzyw i owoców oraz picia soków. Pozytywny aspekt kampanii to również stopniowe wprowadzanie zdobytej wiedzy w życie. Postrzegane przez matki korzyści ze spożywania owoców, warzyw i soków to przede wszystkim zawarte w nich witaminy i szeroko pojęte zdrowie, które były elementami komunikacji prowadzonej przez nas kampanii. Głównym efektem kampanii jest jednak deklarowany wzrost częstości spożywania warzyw wśród matek i dzieci oraz wskazywanie na konieczność spożywania dziennie większej ilości zalecanych porcji. Kampania w sposób wyraźny zwiększyła spożywanie owoców, warzyw i soków. Nie jest to jeszcze zalecany poziom, jednakże dalsza edukacja pozwoli na utrzymanie się tego trendu: zwiększy znajomość zaleceń i częstość spożywania. Wyraźnie częściej respondentki wskazywały „3 razy dziennie” jako zalecaną częstość jedzenia owoców i warzyw. Spadły natomiast istotnie wskazania „raz dziennie”. Wśród matek nastąpił także istotny wzrost deklaracji spożywania owoców i warzyw „5 razy dziennie lub częściej”. W badanej próbie zaobserwowany został, zarówno wśród matek jak i dzieci, wzrost częstości jadania sałatek warzywnych. Do sukcesów kampanii zaliczyć należy także wzrost świadomości matek w kwestii możliwości zastępowania porcji surowych warzyw i owoców sokiem. Nastąpił wyraźny wzrost spożywania soku przez dzieci w porównaniu z pomiarem z 2008r.

 

- Obserwujemy także czysto rynkowe efekty kampanii. Opracowane przez ekspertów z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej dane pokazują sytuację rynkową odzwierciedlającą poziom spożycia owoców, warzyw i soków na rynku polskim oraz zmiany w zakresie konsumpcji tych produktów w trakcie trwania programu. Uwidaczniają zmianę pomiędzy rokiem 2008 (początek kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”) i 2009 (w trakcie kampanii). Dane wskazują na wzrost spożycia owoców i soków w okresie trwania kampanii. W Polskich gospodarstwach domowych (wg badań budżetów rodzinnych) łączne spożycie owoców i ich przetworów w 2009 r. (mimo spadku zbiorów) było wyższe w porównaniu z 2008 r. o 5,0 proc. i wyniosło 45,2 kg na osobę. Wartość polskiego rynku owoców, warzyw i ich przetworów (bez soków) wzrosła z roku 2008 na 2009 o około 500 mln zł. Pijemy też coraz więcej soków i nektarów – w 2009 roku ich spożycie wzrosło w Polsce o 3,6 proc. (czyli o około 50 mln zł) i byliśmy jednym z nielicznych krajów europejskich, w których został odnotowany wzrost spożycia. W 2009 r. wobec 2008 r. spożycie soków i nektarów w krajach UE – 27 obniżyło się średnio o 4,9 proc. Chlubnymi wyjątkami, gdzie konsumpcja wzrosła były: Portugalia, Francja, Szwecja, Hiszpania i właśnie Polska – twierdzi Krajowa Unia Producentów Soków.

 

Źródło: Krajowa Unia Producentów Soków

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.