piątek, 15 kwiecień 2011 09:59

Ceny galopują, a pieniędzy coraz mniej

Napisała
Oceń ten artykuł
(1 Głos)

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2011 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, dalej rosły. Tym razem podniosły się o 0,9 proc. W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miał w tym okresie wzrost cen żywności (o 2,2 proc.), towarów i usług związanych z transportem (o 1,6 proc.) oraz wyższe ceny odzieży i obuwia (o 3,1 proc.), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,49 pkt proc. i po 0,15 pkt proc.


W I kwartale br., w stosunku do kwartału poprzedniego, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 2,1 proc. (w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. – o 3,8 proc.). Największe podwyżki dotyczyły żywności (o 4,0 proc.) oraz towarów i usług związanych z transportem(o 3,4 proc.).Niższe były natomiast ceny odzieży i obuwia (o 3,8 proc.) oraz towarów i usług w zakresie łączności (o 0,5 proc.).

Towary i usługi konsumpcyjne
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku był wyższy niż w lutym br. (4,3 proc. wobec 3,6 proc.) i znajdował się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki cen żywności (o 7,3 proc.), a także opłat związanych z mieszkaniem (o 4,9 proc.) i w zakresie transportu (o 7,3 proc.), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,59 pkt proc., 1,25 pkt proc. i 0,66 pkt proc. Spadek cen odzieży i obuwia (o1,8 proc.) obniżył wskaźnik w tym okresie o 0,09 pkt proc.

W marcu br. znacznie wzrosły ceny żywności (o 2,2 proc. wobec wzrostu o 0,7 proc. w lutym br.). Najbardziej podrożał cukier (o 39,4 proc.). Nadal rosły ceny mąki (o 4,9 proc.) oraz pieczywa (o 2,6 proc.). Ceny mięsa podwyższono przeciętnie o 2,3 proc., w tym drobiu – o 9,9 proc., mięsa wieprzowego – o 1,0 proc., mięsa wołowego – o 0,9 proc., a wędlin – o 0,4 proc. W marcu br. więcej płacono za miód (o 2,0 proc.), tłuszcze roślinne i masło (po 1,7 proc.), warzywa (o 1,6 proc.) oraz ryż (o1,1 proc.). Utrzymała się także wzrostowa tendencja cen artykułów w grupie „mleko, sery i jaja", za które w marcu br. należało zapłacić przeciętnie o 0,6 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu. Marzec br. to kolejny miesiąc, w którym odnotowano wzrost cen napojów bezalkoholowych (o 0,5 proc.), w tym kawy – o 1,1 proc., soków – o 0,4 proc., herbaty – o 0,3 proc., a wód mineralnych lub źródlanych – o 0,2 proc. Za wyroby tytoniowe konsumenci płacili o 0,4 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu.Napoje alkoholowepodrożały o 0,1 proc.

Obuwie i odzież
Po obniżkach cen notowanych od grudnia ub. r., w marcu br. wyższe były ceny obuwia –o 3,5 proc. i odzieży –o 3,0 proc. (m. in. w związku z wprowadzaniem na rynek nowej kolekcji sezonowej).

Opłaty za mieszkanie też wyższe
Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem wzrosły w marcu br. o 0,3 proc. Podrożało użytkowanie mieszkania (o 0,5 proc.). Zanotowano dalszy wzrost opłat za usługi kanalizacyjne (o 1,1 proc.), zaopatrywanie w wodę (o 0,7 proc.) i wywóz nieczystości (śmieci) (o 0,4 proc.). Podniesiono opłaty za najem mieszkania (o 0,3 proc.). Ceny nośników energii utrzymały się przeciętnie na poziomie obserwowanym przed miesiącem. Podrożała energia cieplna (o 0,4 proc.). Mniej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili za opał (o 0,2 proc.). W marcu br. ceny towarów i usług w zakresie wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego wzrosły przeciętnie o 0,4 proc. Więcej płacono za meble i elementy meblarskie (o 1,1 proc.). Ceny sprzętu gospodarstwa domowego pozostały na poziomie zbliżonym do obserwowanego w lutym br. Nieznacznie tańsze były natomiast środki do prania i czyszczenia (o 0,1 proc.).

Źródło: stat.gov.pl Główny Urząd Statystyczny (2011)

 

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.