wtorek, 22 marzec 2011 13:17

Kontrola warzyw i owoców. Wynik całkiem dobry

Napisała
Oceń ten artykuł
(1 Głos)

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła kolejne kontrole w zakresie produktów rolno-spożywczych. Tym razem pod lupę zostały wzięte świeże owoce i warzywa sprzedawane powszechnie w sklepach oraz hurtowniach. Wyniki były wręcz znakomite – 97 proc. zielonych produktów spełniało normy.

 

W roku 2010, kontrolą jakości handlowej objęto świeże owoce i warzywa wprowadzane do obrotu zarówno w centrach dystrybucyjnych, hurtowniach, marketach sieciowych jak i w mniejszych sklepach detalicznych. Kontrola obejmowała większość gatunków świeżych owoców i warzyw występujących na rynku w poszczególnych sezonach.

 

Co sprawdzono?

Kontrola jakości handlowej dotyczy przede wszystkim sprawdzenia wymagań minimalnych, tj. czy owoce i warzywa są całe, zdrowe i czyste, wymagań dotyczących dojrzałości, tj. czy produkty są wystarczająco rozwinięte i odpowiednio dojrzałe oraz znakowane.

Podczas kontroli znakowania, inspektorzy zwracają uwagę czy umieszczone zostały wszystkie wymagane w przepisach informacje na temat danego produktu.

 

W przypadku, gdy owoce i warzywa objęte są wymaganiami szczegółowych norm handlowych (jabłka, owoce cytrusowe, owoce kiwi, sałata oraz endywia, brzoskwinie i nektaryny, gruszki, truskawki, papryka, winogrona stołowe, pomidory), kontrola obejmuje także sprawdzenie zgodności z deklarowaną klasą jakości handlowej oraz określonymi w normie wymaganiami dotyczącymi wielkości, pakowania i prezentacji.

Należy podkreślić, iż jakość handlowa, nie obejmuje wymagań sanitarnych, bądź fitosanitarnych.

 

Wyniki kontroli bardzo dobre

W wyniku kontroli jakości handlowej świeżych owoców i warzyw przeprowadzonych w roku 2010, stwierdzono, iż 97 proc. wszystkich skontrolowanych partii, spełniało określone w normach handlowych UE wymagania minimalne, wymagania dotyczące dojrzałości oraz wymagania deklarowanej klasy jakości. Owoce i warzywa były pakowane i prezentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami o jakości handlowej.

 

Nieprawidłowości w zakresie znakowania

Pomimo dobrego wyniku kontroli, nie obyło się bez stwierdzenia pewnych błędów. Podczas kontroli stwierdzono występowanie nieprawidłowości w zakresie znakowania w przypadku 21 proc. skontrolowanych partii. Dotyczyły one przede wszystkim: braku informacji o kraju pochodzenia, braku cech identyfikacyjnych (nazwy i adresu pakującego/wysyłającego) lub braku charakterystyki jakościowej, np. klasy jakości - w przypadku owoców i warzyw objętych normami szczegółowymi.

 

***

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, realizując zadania określone w przepisach Unii Europejskiej oraz krajowych aktach prawnych, każdego roku, prowadzi systematyczne kontrole jakości handlowej świeżych owoców i warzyw na wszystkich etapach obrotu handlowego.

 

Źródło: ijhar-s.gov.pl

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.