piątek, 22 kwiecień 2011 07:16

Ukraina na brak cukru nie narzeka...

Napisała
Oceń ten artykuł
(1 Głos)

Ukraińska gazeta „Ekonomiczeskije Izwiestia" opublikowała w ostatnim czasie informację na temat aktualnych tendencji na ukraińskim rynku wyrobów cukierniczych. W szczególności w 2010 r., wg danych Państwowej Służby Statystycznej Ukrainy, poziom produkcji podstawowych rodzajów wyrobów cukierniczych na Ukrainie wyniósł 1.017,6 tys. (wzrost o 2 proc. w porównaniu z poziomem produkcji z roku 2009).


Na dzień dzisiejszy 65 proc. ukraińskiego rynku cukierniczego należy do pięciu największych producentów tych wyrobów na Ukrainie - spółek „Roszen", „Konti", „ABK", „Biskwit-Szokoład" i „Żytomyrski Łasoszczi". Mniejsze spółki swoją produkcję kierują przede wszystkim na regionalny rynek słodyczy. Średni poziom rentowności produkcji wyrobów cukierniczych na Ukrainie waha się w granicach 8-18 proc. (przy kosztach na surowce do ich produkcji dochodzących do 60-70 proc. wydatków na produkcję).

Cukier z Rosji
Z kolei poziom importu wyrobów cukierniczych na Ukrainę w 2010 r. wyniósł 19 tys. ton (33,8 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2009), a najważniejszym dostawcą wyrobów cukierniczych do tego kraju była Federacja Rosyjska (45,4 proc. łącznego poziomu importu wyrobów cukierniczych na Ukrainę w 2010 r.). W przypadku eksportu, w 2010 r. z Ukrainy wyeksportowano 136 tys. ton wyrobów cukierniczych (wzrost o 15,8 proc. w porównaniu z 2009 r.) Podstawowymi odbiorcami ukraińskich słodyczy tradycyjnie były kraje WNP, w tym w szczególności Federacja Rosyjska (34,4 proc. łącznego poziomu eksportu).

Słodki wzrost
W ocenie ekspertów ukraińskich, w najbliższych latach rynek wyrobów cukierniczych będzie stopniowo wzrastać o 3-5 proc. rocznie (w ujęciu naturalnym). Będzie się to wiązać ze zmniejszeniem się popytu na Ukrainie i poszukiwaniem nowych rynków zbytu za granicą przez krajowych producentów słodyczy. W ramach walki o klientów nadal będą rosnąć wydatki na promocję poszczególnych firm - wg różnych ocen, wydatki marketingowe producentów wyrobów cukierniczych na Ukrainie w ciągu 3-4 ostatnich lat wzrosły trzykrotnie (obecnie roczny budżet marketingowy niedużej regionalnej fabryki słodyczy przekracza 1 mln USD, a w przypadku dużych producentów wynosi około 20 mln USD). Ocenia się, iż w celu pozyskania dodatkowych środków m.in. na cele reklamowe czołowi producenci słodyczy będą zainteresowani wyjściem na giełdę.

Rozwój ukraińskiego rynku słodyczy hamowany będzie sezonowość zapotrzebowania na wyroby cukiernicze, których sprzedaż zwiększa się o ponad 50 proc. wyłącznie w okresie świąt.

Źródło: kiev.trade.gov.pl, „Ekonomiczeskije Izwiestia"

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.