środa, 23 luty 2011 11:48

Program „Small Business Act” to wzmocnienie małych przedsiębiorstw

Napisała
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

 

Powodzenie strategii „Europa 2020” i stan gospodarki europejskiej w dużym stopniu zależą od tego, czy małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) osiągną swój pełny potencjał.

W UE działa ok. 23 mln MŚP, które zatrudniają 67 proc. wszystkich pracowników sektora prywatnego. Program „Small Business Act” (SBA) stanowi ramy polityki UE mającej na celu wzmocnienie MŚP, a przez to umożliwienie im wzrostu i tworzenia miejsc pracy. W latach 2008-2010 Komisja i państwa członkowskie UE wdrażały działania określone w programie SBA w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych oraz ułatwienia małym i średnim przedsiębiorstwom dostępu do finansowania i do nowych rynków. Jakkolwiek rozpoczęto już większość inicjatyw przewidzianych w programie SBA, z przeglądu dotychczasowych postępów w jego realizacji wynika, że w celu pomocy MŚP potrzebne są intensywniejsze działania. - Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią ponad 99 proc. wszystkich firm w Europie i zatrudniają ponad 90 mln osób. Są one siłą napędową naszej gospodarki. Muszą być silne, konkurencyjne i innowacyjne. Państwa członkowskie muszą działać szybko w celu pełnego wdrożenia programu „Small Business Act” - powiedział Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i komisarz ds. przemysłu i przedsiębiorczości, Antonio Tajani.

 

Program „Small Business Act” stanowi pierwsze kompleksowe ramy polityki UE i państw członkowskich na rzecz MŚP. Od czasu jego przyjęcia w czerwcu 2008 r. dokonano znacznych postępów w postaci działań zmierzających do wzmocnienia MŚP w szeregu dziedzin:

  • 100 tys. MŚP skorzystało z instrumentów finansowych w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji, co pozwoliło na stworzenie ponad 100 tys. miejsc pracy.

  • Zgodnie z dyrektywą w sprawie opóźnień w płatnościach organy publiczne są obecnie zobowiązane do dotrzymywania 30-dniowego terminu płatności na rzecz dostawców, co korzystnie wpływa na przepływy pieniężne przedsiębiorstw.

  • W większości państw członkowskich znacznie ograniczono czas i koszt założenia firmy – średnia UE dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod tym względem spadła z 12 dni i 485 euro w 2007 r. do 7 dni i 399 euro w 2010 r.

  • Dzięki usprawnieniu procedur internetowych i możliwości składania wspólnych ofert ułatwiono MŚP uczestnictwo w procedurach zamówień publicznych.

  • Nowy ośrodek UE dla MŚP w Chinach pomaga MŚP wchodzącym na chiński rynek.

Jakkolwiek wszystkie państwa członkowskie uznają istotność szybkiego wdrożenia programu SBA, to istnieją między nimi znaczne różnice w przyjętych podejściach, a także w uzyskanych wynikach. W przeglądzie podkreślono, że państwa członkowskie powinny wzmóc wysiłki w zakresie promowania przedsiębiorczości i MŚP w celu wsparcia przedsiębiorczości w panujących obecnie trudnych okolicznościach gospodarczych.

 

Komisja jest zdecydowana, aby w dalszym ciągu nadawać MŚP priorytetowe znaczenie. W celu uwzględnienia obecnego rozwoju sytuacji gospodarczej, dostosowania programu SBA do priorytetów strategii „Europa 2020” i stałej poprawy warunków dla MŚP do prowadzenia działalności gospodarczej, w przeglądzie zaproponowano dalsze działania w szeregu obszarów priorytetowych:

 

- Większa dostępność finansowania inwestycji i wzrostu

  • Dostępność gwarancji kredytowych dla MŚP dzięki udoskonaleniu programów gwarancji.

  • Plan działań na rzecz poprawy dostępności finansowania dla MŚP, w tym dostępu do rynków kapitału podwyższonego ryzyka, a także ukierunkowane środki mające zwiększyć wśród inwestorów świadomość możliwości oferowanych przez MŚP.

  • Umożliwienie wszystkim bankom, niezależnie od ich wielkości, łatwego korzystania z pożyczek EBI i instrumentów UE.

 

- Inteligentne uregulowania pozwalające MŚP na skupieniu się na głównym obszarze działalności

  • Poprawa stanowienia prawa UE dzięki wprowadzeniu „testu MŚP” w odniesieniu do wniosków ustawodawczych przedstawianych przez Komisję, ze szczególnym uwzględnieniem różnic pomiędzy mikroprzedsiębiorstwami oraz małymi i średnimi przedsiębiorstwami.

  • Rozwój pojedynczych punktów kontaktowych w państwach członkowskich dla ułatwienia procedur administracyjnych.

  • Ilościowe poziomy docelowe w zakresie ograniczenia nadmiernie rygorystycznego przekładania wymogów dyrektyw UE na akty prawa krajowego przez organy krajowe („gold plating”).

 

- Pełne wykorzystanie jednolitego rynku

  • Wniosek dotyczący wspólnej jednolitej podstawy opodatkowania osób prawnych.

  • Środki ułatwiające transgraniczne odzyskiwanie wierzytelności.

  • Zmiana europejskiego systemu normalizacji – zwiększenie dostępności norm i nadanie im charakteru bardziej sprzyjającego MŚP.

  • Wytyczne dla MŚP korzystających z przepisów o wskazywaniu miejsca pochodzenia.

 

- Pomoc MŚP w sprostaniu wyzwaniom globalizacji i zmiany klimatu

  • Wnioski w sprawie wsparcia dla MŚP prowadzących działalność na rynkach poza UE

  • Nowa strategia na rzecz klastrów i sieci o globalnej konkurencyjności

  • Konkretne działania w zakresie regionalnego transferu wiedzy pomiędzy ekspertami w dziedzinie energetyki i ochrony środowiska w ramach Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości

 

W przeglądzie zaproponowano również skuteczniejsze metody zarządzania w celu wdrożenia programu SBA, w których główną rolę odgrywać będą organizacje przedsiębiorstw.

 

Źródło: europa.eu

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.