wtorek, 05 kwiecień 2011 10:09

Analiza obrotów handlowych między Polską a Brazylią w 2010 r.

Napisała
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Zarówno wstępne dane GUS uzyskane z Ministerstwa Gospodarki, jak i z brazylijskiego Ministerstwa Rozwoju, Przemysłu i Handlu Zagranicznego (Secex MDIC) za 2010 rok wskazują, że doszło do znacznego zwiększenia dynamiki polsko - brazylijskiej wymiany handlowej w porównaniu do analogicznego okresu roku 2009. Dwustronne obroty handlowe między naszymi krajami za 2010 r. osiągnęły drugi najwyższy poziom w ciągu ostatnich 20 lat.


Według polskich danych GUS za 2010 rok obroty handlowe polsko – brazylijskie wyniosły 1,161 mld USD, co oznacza wzrost o 32 proc. w porównaniu do roku 2009, niemalże osiągając poziom z przekryzysowego roku 2008, kiedy osiągneły rekordowe 1.172,9 mln USD. Polski eksport w analizowanym okresie wyniósł 363,9 mln USD (wzrost o 82 proc. do roku poprzedniego), import natomiast 797,2 mln USD (wzrost o 17 proc.). Nieznacznie spadło ujemne saldo obrotów handlowych
(-433,247 mln USD w 2010 r. w porównaniu do -476,8 mln w 2009 r.).

Obroty handlowe polsko-brazylijskie, wg Secex, wyniosły w 2010 r. 836,8 mln USD, w tym eksport Polski 445,2 mln USD (wzrost o 63,7 proc. w porównaniu z 2009 r.), a import 391,6 mln USD (wzrost o 29,1 proc.). Według danych brazylijskich główne pozycje w naszym eksporcie to szyny kolejowe (udział 15,7 proc.), siarczan amonu (6,2 proc.), części do telewizorów (5,4 proc.), inne nawozy sztuczne (5 proc.), części samochodowe (4,1 proc.). W imporcie największą pozycją były samoloty (udział 30,9 proc.). Kolejne pozycje to tytoń (19,5 proc.), części samochodowe (11,3 proc.), makuchy sojowe (6,1 proc.), skóry (3,1 proc.).

Różnica w danych SECEX i polskimi wynika głównie z realizacji niektórych transakcji handlowych za pośrednictwem innych krajów, głównie Holandii i Niemiec. Dotyczy to głównie naszego importu produktów rolno-spożywczych z Brazylii.

Duży wzrost obrotów handlowych między Polską a Brazylią jest wypadkową rekordowych dla Brazylii ogólnych wyników handlowych zanotowanych w 2010 roku. Wyniki zarówno w eksporcie, jak i imporcie były najwyższe od wielu lat. W porównaniu do 2009 roku Brazylia osiągnęła 42 proc. wzrost swojego importu (o 32 proc. wzrósł brazylijski eksport). Nastąpiło zatem „odblokowanie" negatywnych dla obrotów handlowych skutków globalnego kryzysu finansowego, tak widocznych w 2009 roku. Nastąpił m.in wyraźny wzrost w imporcie kluczowych w handlu z Brazylią dziedzinach, jak przemysł motoryzacyjny (+50 proc.), nawozy (+26,6 proc.), żelazo i stal (+71 proc.).

Udział Polski w ogólnej wymianie handlowej Brazylii pozostaje niewielki i nieznacznie przekracza 0,2 proc. (0,21 proc. w imporcie i 0,2 proc. w eksporcie). Udział Polski w obrotach Unii Europejskiej z Brazylią przekroczył 1 proc. (0,9 proc. w brazylijskim eksporcie i 1,2 proc. w imporcie).

Analizując strukturę towarową polskiego eksportu na podstawie polskich danych za 2010 r., w porównaniu do analogicznego okresu roku 2009 stwierdzamy, że w dalszym ciągu, utrzymuje się dominacja dwóch grup towarowych: wyrobów przemysłu elektro-maszynowego (146,3 mln USD w 2010 roku, w roku poprzednim 110,6 mln USD, wzrost o 32 proc.) oraz wyrobów przemysłu chemicznego (86,2 mln USD w 2010 roku, w poprzednim 43 mln USD, wzrost o 100 proc.), które stanowią łącznie ponad 50 proc. całości naszego eksportu w 2009 r. na rynek brazylijski. Jednocześnie jednak w 2010 roku nastąpił bardzo duży wzrost w eksporcie wyrobów metalurgicznych (72,1 mln USD, wzrost o 700 proc.), przede wszystkim szyn kolejowych, którego wartość przewyższyła wartość eskportu wyrobów przemysłu chemicznego. Te 3 grupy towarowe odpowiadają łącznie za ponad 70 proc. polskiego eksportu do Brazylii w 2010 r.

Najważniejszą pozycją na polskiej liście esportowej w 2010 r. stanowiły szyny kolejowe, których dostarczono za 56 mln USD. Jest to zatem wielki powrót tej pozycji na rynek brazylijski, ponieważ w przeszłości Polska przez długie lata dostarczała do Brazylii ten towar, oraz ma związek z zamiarem rządu tego kraju długofalowej rozbudowy infrastruktury transportowej, w tym dość słabo rozwiniętego systemu połączeń kolejowych. Innym przykładem wpasowania się polskiego eksportu w tą tendencję jest działalność w Brazylii firmy MEDCOM, zaangażowanej w prace konsorcjum rozbudowującego i modernizującego metro w Sao Paulo.

Wśród wyrobów przemysłu elektro-maszynowego, których dostawy stanowiły ok. 40 proc. naszego eksportu do Brazylii, główną pozycją na naszej liście eksportowej były maszyny i urządzenia elektryczne, których dostarczono za 76,8 mln USD. Wśród nich na pierwszym miejscu znajdują się częsci do do aparatury radiowo-telewizyjnej, których eksport po drastycznym 82 proc. spadku w 2009 roku, w tym roku wzrósł o 90 proc., osiągając wartość 30,2 mln USD. Drugą ważną pozycją były części i akcesoria do pojazdów samochodowych, dostarczone za 20,2 mln USD (wzrost o ponad 100 proc.). Poważny wzrost nastąpił również w zakresie eksportu żarówek i lamp wyładowczych – 17, 2 mln USD (w 2209 r. 2,9 mln USD). Swoją pozycję utrzymały silniki spalinowe (10,3 mln USD, wzrost o 7 proc.) oraz elektrody węglowe do pieców elektrycznych, sczczotki węglowe i węgle do lamp (9,7 mln USD, wzrost o 150 proc.). Z listy zniknęły natomiast pojazdy samochodowe, które były najważniejszą pozycją w ogóle polskiego eksportu do Brazylii w 2009 r.

W grupie produktów chemicznych, których dostawy wzrosły o 100 proc. największą pozycję w 2010 r. stanowił siarczan amonu, którego dostarczono za kwotę 24,4 mln USD, wzrost wartości dostaw o 19 proc. Po roku przerwy na listę wróciły także nawozy azotowo-fosforowe (21,5 mln USD).

W grupie produkty mineralne najważniejszą w 2010 r. pozycją były oleje z ropy naftowej w wartości 11,1 mln USD (w roku 2009 zaledwie 11,1 tys. USD). Nastąpił znaczny wzrost dostaw związków z inną azotową grupą funkcyjną, sprzedanych za 9 mln USD (w 2009 r. 3,8 mln USD). Nową pozycją na liście okazała się po latach siarka, dostarczona za 4,5 mln USD. Odnotowano 47 proc. spadek dostaw paku i koksu pakowego otrzymywanego ze smoły węglowej dostarczonego za 6,4 mln USD, w roku 2009 - 12,1 mln USD.

Stałą pozycją w naszym eksporcie są nadal meble do siedzenia, których eksport ponownie wzrósł, tym razem do 15, 6 mln USD, utrzymując wysoką pozycję na liście (w 2009 r. wynosił 10,3 mln USD).

Nowymi pozycjami były m.in.: siarka, lekarstwa, tytoń i namiastki tytoniu, kątowniki, pasze dla zwierząt.

Analiza obrotów handlowych w 2010 roku wskazuje, że tradycyjne produkty eksportowane do Brazylii (m.in. nawozy, elektrody węglowe, serwatka, podzespoły samochodowe oraz wyroby z grupy maszyn i urządzeń), po zmniejszeniu dostaw w kryzysowym 2009 r., wróciły lub zbliżyły się do poziomu dostaw z lat przedkryzysowych, potwierdzając określoną pozycję na tutejszym rynku. Z kolei niektóre z produktów, które stanowiły w 2009 r. pozycje nowe, jak np. pszenica i meslin, w 2010 r. również utrzymały się na liście, wzmacniając swój udział w ogóle eksportu.

Import w ciągu 2010 r. wyniósł 797,2 mln USD i wzrósł w porównaniu do roku 2009 o 18 proc. Na utrzymanie tego poziomu, mimo kryzysu światowego, wpłynął przede wszystkim utrzymanie zakupów samolotów pasażerskich EMBRAER przez LOT, m.in. użytkowanych przez polski rządu (125 mln USD w 2010 r, 181 mln w 2009 r.). Obserwujemy dalszy wzrost zakupów tradycyjnie importowanych z Brazylii towarów: tytoniu (123,2 mln USD, w 2009 r.– 97,4 mln USD, w 2008 r. – 71 mln USD), celulozy (83, 7 mln USD w 2010, w 2009 r. 47,2 mln USD), soków owocowych (55,3 mln USD w 2010 r, w 2009 r. – 39,4 mln USD) i kawy (50,4 mln USD, w 2009 r. – 34,9 mln USD). Nową znaczącą pozycją na liście importowej są leki (46,5 mln USD, wzrost o ponad 1100 proc.).

Jak w latach ubiegłych, polski import z Brazylii skoncentrowany jest na 5 głównych grupach towarowych: wyroby przemysłu elektromaszynowego (samoloty, dostawy kooperacyjne przemysłu motoryzacyjnego), produkty rolno-spożywcze (tytoń, makuchy, oleje sojowe, kawa, soki owocowe i owoce tropikalne), surowce mineralne (ruda żelaza, magnezyty, aluminium) oraz produkty chemiczne i tworzywa sztuczne.

Źródło: saopaulo.trade.gov.pl

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.