wtorek, 23 sierpień 2011 12:03

Brazylia królem na rynku biopaliw?

Napisała
Oceń ten artykuł
(1 Głos)

W ostatnich latach w Brazylii obserwuje się dużą ekspansję produkcji biopaliw. W przypadku bioetanolu w 2008 r. jego produkcja osiągnęła 25 mld litrów (drugie miejsce na świecie, po USA). W kwietniu 2008 r. zużycie bioetanolu w transporcie przekroczyło po raz pierwszy zużycie benzyny i tendencja ta utrzymuje się nadal.


Bioetanol stosuje się bezpośrednio w silnikach bądź jako 25 proc. dodatek do benzyny. Zakłady produkujące biopaliwa oraz silniki flex fuel korzystają z ulg podatkowych i preferencji kredytowych. Do wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej stosuje się również odpady trzciny cukrowej nie nadające się do spożycia (biomasa).

W Brazylii miarowo rośnie także produkcja biodiesla. W 2008 r. wyniosła 1,2 mld litrow i zwiększyła się trzykrotnie w porównaniu z 2007 r. Ocenia się, że w 2010 r. Brazylia wyprodukuje 2,4 mld litrow biodiesla, o 50 proc. więcej niż w 2009 roku (1,6 mld litrów).

Od 1.01.2008 r. w Brazylii wprowadzono obowiązek dodawania 2 proc. biodiesla do oleju diesla, od 1.07.2008 r. - 3 proc., a począwszy od 2010 r. – 5 proc. (doszło do znacznego przyspieszenia, gdyż początkowo przejście do poziomu 5 proc. mieszanki miało nastąpić dopiero w 2013 roku).

Głównym surowcem jest ziarno sojowe, ale trwają próby zastosowania innych surowców, zwlaszcza palmy olejowej (dende), która posiada najwyższą wydajność produkcyjną (5 ton oleju/hektar, podczas gdy ziarno sojowe zapewnia ok. 500 kg/hektar). W tym celu w maju 2010 r. stworzono Program Zrównowazonej Produkcji Palmy Olejowej o budżecie ok. 60 mln Reali do 2011 r., który wskazuje obszary nadające się do upraw, wprowadza linie kredytowe w zakresie produkcji oraz zakłada inwestycje w rozwój technologiczny procesu produkcyjnego.

Wsparcie dla paliw w Brazylii
W 2005 roku rzad Brazylii zainaugurował Narodowy Program Produkcji i Użytkowania Biodiesla (PNPB), ktory ma na celu wdrażanie w sposób zrównoważony - zarówno pod względem technicznym jak i ekonomicznym -produkcji i stosowania biodiesla, z naciskiem na integrację społeczna i rozwój regionalny, poprzez tworzenie miejsc pracy i dochodów.

Główne założenia PNPB:
• Realizacja programu zrównoważonego rozwoju i promowanie integracji społecznej;
• Zapewnienie konkurencyjnych cen, jakości i dostaw;
• Produkcja biodiesla z różnych źródeł surowcowych i w różnych regionach.

W ramach Programu Ministerstwo Rozwoju Rolnictwa stworzyło specjalny znacznik pod nazwą Selo Combustivel Social (SCS) skierowany do producentów biodiesla, którzy promują integrację społeczną i rozwój regionalny poprzez tworzenie dodatkowych miejsc pracy i dochodów dla gospodarstw rodzinnych.

Posiadając znacznik SCS, producent biodiesla ma dostęp do podatków PIS / Pasep i Cofins o różnych współczynnikach redukcji oraz do lepszych warunków finansowania swojej działalności. Można również użyć znacznika do celów promocji firmy. SCS jest przyznawany producentom biodiesla, którzy kupują surowce od rolniczych gospodarstw rodzinnych w minimalnej wysokości:
• 30 proc. w regionach Północny-Wschód, Południowy-Wschód i Południe,
• 10 proc. w regionach Północ, Centralny-Wschod do 2009/2010 i 15 proc. od 2010/2011,

i na podstawie umow pisemnych z gospodarstwami rodzinnymi, zawierających przynajmniej: termin ważnosci umowy, wartośc zakupów i kryteria korekty cen, warunki dostawy surowców, zabezpieczenia dla każdej ze stron, identyfikację imienną i zgodę przedstawicieli gospodarstwa, którzy uczestniczyli w negocjacjach dot. umowy, zapewnienie pomocy technicznej i szkolenia dla pracowników gospodarstwa.

Finansowanie, kredyty
Komercyjne wykorzystanie biodiesla jest w Brazylii wspierane przez Narodowy Bank Rozwoju Gospodarczego (BNDES) poprzez jego Program Pomocy Finansowej dla Inwestycji w Biodiesel, który przewiduje finansowanie do 90 proc. wartości pasywów dla projektów w ramach akcji Selo Combustivel Social oraz do 80 proc. dla pozostałych projektów. Kredyty przeznaczone są na wszystkie etapy produkcji biodiesla: rolniczy, produkcji oleju brutto, magazynowania, logistyki, przetwarzania produktów ubocznych oraz zakupu maszyn i urządzeń homologowanych do wykorzystania tego paliwa.

W przypadku operacji bezpośrednich (w BNDES) dla małych i średnich przedsiębiorstw, pożyczki są korygowane o tzw. stopę procentową długiego okresu (TJLP) plus 1 proc. (projekty w ramach Selo Combustivel Social) lub 2 proc. rocznie (dla pozostałych projektow). W przypadku dużych przedsiębiorstw pobierane jest TJLP plus 2 proc. rocznie (projekty Selo Combustivel Social) lub 3 proc. rocznie (pozostałe). W przypadku operacji pośrednich (za pośrednictwem innych banków), odsetki będą identyczne, jednak powiększone o opłaty bankowe innych banków.

BNDES podwyższył także o 25 proc. środków do finansowania zakupów maszyn i urządzeń zaopatrzonych w silniki homologowane do wykorzystania co najmniej 20 proc. biodiesla lub oleju roślinnego dodawanego do diesla. Ta możliwość obejmuje pojazdy pasażerskie i ładunkowe, ciągniki, kombajny i generatory.

Dostępne sa także linie finansowania dla wytwarzania surowców pod biodiesel przez małe gospodarstwa rolnicze, w ramach tzw. linii Pronaf (Narodowy Program Wzmacniania Rolnictwa Rodzinnego). W 2005 roku linia liczyla 100 milionów reali. Stopy procentowe Pronaf wahają sie od 1 proc. do 4 proc.

Narodowy Bank Brazylii posiada program BB BIODIESEL
Czyli Program Wspierania Produkcji i Stosowania Biodiesla. Celem programu jest wspieranie produkcji, sprzedaży i stosowania biodiesla jako odnawialnego źródła energii i działania generujacego dodatkowe miejsca pracy i dochody.
Program ma charakter systemowy, przynoszac korzyści dla poszczególnych elementów łańcucha produkcji biodiesla: a) w produkcji rolnej - linii kredytowe dla kalkulacji kosztów, inwestycji i procesów sprzedaży, dostępne dla gospodarstw rolniczych i biznesu. b) industrializacji: linie BNDES Biodiesel Pronaf , Prodecoop, Kredyt Agroprzemyslowy.

Głównym kryterium udzielenia kredytu, poza specyficznymi wymaganiami każdej linii, jest gwarancja sprzedazy zarówno surowca, jak i samego biodiesla.

Priorytetowo traktowana jest produkcja palmy olejowej, rącznika, soi, bawełny (nasiona), słonecznika i rzepy.

Narodowy Bank Brazylii we współpracy z Petrobras otworzył w 2007 roku linię kredytową BB Convir, w wysokości 90 milionów Reali, przeznaczoną dla rolników zajmujących się uprawą surowców. Kredyt gwarantuje także rolnikom sprzedaż surowców firmie Petrobras Biocombustivel w ciągu kolejnych 5 lat za cenę wyższą niż ustalona w Programie Gwarancji Cenowej dla Rolnictwa Rodzinnego. O kredyt mogą starać się rolnicy ze stanów: Ceará, Minas Gerais, Pernambuco, Paraíba, Rio Grande do Norte, Piauí, Bahia i Sergipe.

Dodatkowo, wiele innych linii kredytowych jest dostępnych na poziomie stanowym, np. w Banku de Amazonia, Banku Północnowschodniej Brazylii i in.

System podatkowy
Od 2005 roku Biodiesel jest zwolniony z federalnego podatku od produktów przetworzonych (IPI). Stosuje się również 50 proc. zniżkę w wysokości podatku dochodowego dla przedsiębiorstw produkujących, sprzedających lub „mieszających" biodiesel.

W 2006 roku ujednolicono stawkę stanowego podatku obrotowego (ICMS) od biodiesla na poziomie 12 proc. Do tej pory poszczególne stany Brazylii ustalały jego wysokość uznaniowo.

Przepisy podatkowe w zakresie biopaliw ciekłych w odniesieniu do podatków COFINS (podatek federalny od przychodu brutto przedsiębiorstw w celu finansowania systemu ubezpieczeń społecznych) i PASEP/PIS (składka społeczna o charakterze podatkowym, płacona przez przedsiębiorstwa, w celu sfinansowania wypłaty ubezpieczenia na wypadek bezrobocia i świadczen dla pracowników, którzy zarabiają odpowiednik maksymalnie dwóch minimalnych wynagrodzeń) stwierdzają, że takie podatki są pobierane tylko raz i że podatnik jest producentem przemysłowym biodiesla. Podatnik może wybrać między wartością procentową naliczaną od ceny produktu, lub zapłatą określonej stawki, którą ustala się na kwotę za metr sześcienny sprzedanego biodiesla (Ustawa nr 11116 z dnia 18 maja 2005 roku).

Ustawa ta mówi także o możliwości zastosowania przez rząd współczynników redukujących dla konkretnego poziomu podatkowego, które mogą być zróżnicowane w zależności od stosowanych w produkcji surowców, regionu produkcji surowca oraz typu dostawcy (male gospodarstwo rodzinne lub agrobiznes).

W celu uregulowania ustawy, Dekret nr 5297 z dnia 6 grudnia 2004 r., zmieniony Dekretem nr 5457 z dnia 6 czerwca 2005 r., wprowadził ogólną stawkę redukcji w wysokości 67,63 proc. w stosunku do poziomu podatkowego przewidzianego w Ustawie. Określa zatem, że maksymalna stawka PIS/PASEP i COFINS od dochodu brutto uzyskanego przez producenta lub importera, przy sprzedaży biodiesla jest zredukowana do poziomu 217,96 reali za metr sześcienny. W praktyce oznacza to zrównanie stawek z bezpośrednim konkurentem: olejem napedowym diesel.

Dekret wprowadził także trzy różne poziomy ulg podatkowych w celu zmniejszenia maksymalnej stawki 217,96 reali / m 3 poprzez wprowadzenie różnych współczynników redukcji:
• W przypadku biodiesla wyprodukowanego z oleju rycynowego lub palmy produkowanej w regionach Północ, Północny-Wschod i obszarach pólpustynnych przez rodzinne gospodarstwa rolnicze, zwolnienie z PIS/PASEP i COFINS jest całkowite, czyli efektywna stawka wynosi zero (100 proc. zredukowana w stosunku do ogólnej stawki 217,96 reali / m 3);

• W przypadku biodiesla z dowolnego surowca, który jest wytwarzany przez gospodarstwa rodzinne, bez względu na region, efektywna stopa wynosi 70,02 reali / m 3 (67,9 proc. mniej w porównaniu do ogólnej stopy);

• W przypadku biodiesla wykonanego z oleju rycynowego lub palmy produkowanego w regionach: Północ, Północny-Wschód i obszarach półpustynnych przez agrobiznes, efektywna stawka wynosi 151,50 reali / m 3 (30,5 proc. mniej w porównaniu do ogólnej stopy).

Źródło: saopaulo.trade.gov.pl (sierpień 2011) 

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.